Істерія навколо шкідливості цукру набирає обертів на всіх континентах. Доктора говорять про те, що він токсичний, викликає ряд хронічних захворювань, тощо. Але чим більше намагаєшся розібратися в дослідженнях, які б підтверджували ці тези, тим швидше розумієш, що більшість робіт на цю тему не витримують жодної критики. І все-таки ми знайшли сім досліджень, що переконливо підтверджують деякі факти про цукор. Ось вони.
1. Існує два види цукру
Давайте спочатку розберемося в тому, що ж таке цукор. Зазвичай ми маємо на увазі столовий цукор з буряка або тростини. Але дослідники найчастіше мають на увазі сахарозу. Сахароза складається на 50% з глюкози і на 50% – з фруктози.
Ви повинні їх розрізняти, тому що організм їх переробляє зовсім по-різному. Це означає, що наслідки для вашого здоров’я в залежності від того, на який вид цукру ви налягає, теж будуть різними.
2. Фруктоза = жир
Глюкоза – це цукор, який добре переробляється в нашому кишечнику і може використовуватися в якості поживної речовини всіма клітинами нашого тіла. Фруктоза пролітає через кишечник і потрапляє прямо в печінку. Там вона розщеплюється на глікоген і тригліцериди (простіше кажучи, жир).
Загалом, більша частина фруктози перетворюється в жир. Це не було б проблемою в «нормальному» світі, але в супермаркетах ми, самі того не розуміючи, частіше вибираємо солодощі на основі фруктози: вона на 70% солодше глюкози.
Лікарі рекомендують споживати в день не більше п’яти чайних ложок фруктози. Тим не менш, середній споживач з’їдає її в три рази більше. І так кожен день!
3. Цукор викликає звикання
Цукор змінює біохімічні реакції в нашому мозку, втручається в роботу дофамінових рецепторів. Наступного разу, коли ваш мозок відчує потяг до дофаміну, він змусить вас з’їсти ще щось солоденьке.
Залежність приблизно така ж, як і у випадку з тютюном. Ось чому 80% всіх продуктів, які продаються в наших магазинах, містять цукор.
Нас фактично підсаджують на штучний прийом дофаміну. Те ж саме, до речі сказати, робить і кокаїн, тільки набагато ефективніше.
4. Фруктоза небезпечна для печінки
Якщо ви будете з’їдати занадто багато їжі, що містять фруктозу (а її містять і безліч напоїв), то швидше за все захворієте рядом хронічних захворювань. Може статися все що завгодно: уповільнений метаболізм, високий рівень холестерину, хвороби серця, цироз печінки, гіпертонія, ожиріння, тощо. Навіть подагра і камені в сечовому міхурі!
Фруктоза також порушує роботу лептину – гормону, який говорить вам, що ви ситі і не потребуєте перекусу. Цукор, якщо не поставити його споживання під контроль, змусить вас переїдати, що рано чи пізно призведе до проблем із зайвою вагою.
5. Фруктові соки
Соки теж підвищують рівень цукру в крові – особливо пакетовані. Це відбувається з двох причин: по-перше, в будь пакетований сік перед тим, як його розливати, додають цукор; по-друге, волокна, які містяться у фруктах, уповільнюють процес всмоктування фруктози.
Це означає, що якщо ви від них не відмовляєтеся, то наносите серйозний удар по печінці і провокуєте розвиток діабету.
6. «Корисний природний цукор» – це ілюзія
Фруктоза – природна сполука, її безліч у фруктах, овочах, горіхах і насінні. Але це не означає, що вона корисна для вас. Зрештою, не все, що від природи, корисно для нас: згадайте про опіати, марихуану або природні отрути, наприклад.
Загалом, коли ви вирішуєте, що з солодкого купити – з «хорошим» цукром або «поганим», то дивіться на співвідношення глюкози і фруктози. Ось кілька прикладів особливо шкідливих десертів і кількість фруктози, що в них міститься:
- Фруктовий нектар – 56-97%;
- Кукурудзяний сироп в газованих напоях на кшталт Coca-Cola – 42-90%;
- Чистий цукор – 50%;
- Мед – 38-50%;
- Кленовий сироп – 30-45%;
- Варення – 35%;
- Патока – 23%.
7. Не дивіться на глікемічний індекс.
Розраховувати глікемічний індекс продуктів – безглузда затія. З кількох причин. По-перше, ця шкала вимірює рівень підйому цукру в крові після споживання 50 гр. вуглеводів з продукту. Візьмемо, наприклад, моркву. Щоб отримати з неї 50 гр. вуглеводів, доведеться з’їсти її в кількості 590 г.! Ви ж не їсте так багато її за раз? Тому і глікемічний індекс – це прийом скоріше для маркетологів. І так – з дуже багатьма іншими продуктами.